Sunday, May 1, 2011

Instrumental CD of the Month - "Frank Chastenier: Songs I've Always Loved"

Instrumental CD of the Month
Frank Chastenier: "Songs I've Always Loved" (EmArcy)


Rating: ***** (musical performance & sonic quality)
Total Time 56:43

A sublime self-produced set by German pianist Frank Chastenier leading an acoustic trio with two colleagues from Cologne's WDR Big Band: bassist John Goldsby and drummer Hans Dekker, all three playing superbly throughout the album, recorded (by Clemens Matznick at the studio of executive producer Till Bronner) and mixed (by Arnie Schumann at Mikrokosmos Studio) in Berlin. A perfect CD from start to finish.

An even better project than "For You," Chastenier's debut as a leader in 2004, "Songs I've Always Loved" is mostly a ballad album spiced by some subtle funky grooves on Al Jarreau's radio hit "Mornin'" (co-written with keyboardist David Foster and guitarist Jay Graydon) and Michel Berger's "Ella Elle L'A." Think "Bill Evans with a happy soul." That's it. Btw, these 2 aforementioned tracks received gorgeous string arrangements by Wieland Reissmann.

Another great arranger, Grammy-winner and seven time Emmy-nominee Nan Schwartz (raved here at Jazz Station for her work with Mark Murphy, Till Bronner and Eddie Daniels, amongst others, although remaining one of the best kept secret in the music scene) added the string section of the DSO Berlin to two other songs: Frank's own "Little Prelude" and Franz Lehar's "Dein Ist Mein Ganzes Herz," known outside Germany as "You are my Heart's Delight" or "Yours is my heart alone," a song from his operetta Das Land des Lächelns (The Land of Smiles), written by the Hungarian composer for tenor Richard Tauber and later covered by Frank Sinatra and many jazzmen, like Oscar Peterson.

More highlights: Jimmy Van Heusen's standard "But Beautiful" (recorded by Bill Evans & Tony Bennett on their first reunion LP) and the album opener "Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt," aka "Falling in Love Again (Can't Help It)," a 1930 German song composed by Friedrich Hollaender and originally performed in the film Der Blaue Engel ("The Blue Angel") by Marlene Dietrich, who also recorded the most famous English version after English lyrics were provided by Sammy Lerner. Since then, that song was covered by such acts like The Beatles in the '60s and, in the '80s, by Linda Ronstadt & Nelson Riddle. Chastenier's 7-minute plus version may be the best instrumental performance ever documented on record, once again showcasing Dekker's ultra-sensitive brushwork.

Right now I have "Mornin'" and "But Beautiful" playing over and over again in my CD player. One of the best albums of the year, definitely. And it's a crime that Universal USA has decided not to do a domestic release of such a masterpiece.
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Ein Fest der leisen Töne. Eine Gedichtsammlung ohne Worte. Eine Liebeserklärung ans Klavier. Und die musikalische Autobiografie eines ungewöhnlichen, aber in seiner Heimat fahrlässig unterschätzten deutschen Jazz-Heroen. Man kennt Frank Chastenier als Tastenroutinier, der in der WDR Big Band einen soliden Rahmen für die Bläser schafft, Till Brönners Musik mit grenzenlosem Einfallsreichtum koloriert, bei Thomas Quasthoff sensibel zwischen Klassik und Jazz vermittelt und bei Maceo Parker mächtig Gas gibt. Aber in keinem dieser Kontexte lebt er seine poetische Ader so ergreifend aus wie auf seinen Soloalben. Sechs Jahre nach seinem gefeierten Einstand auf „For You“ erweist er sich und seinen Hörern jetzt mit „Songs I`ve Always Loved“ ein zweites Mal die Ehre.

Frank Chasteniers zweites Album ist ein Musterbeispiel aristokratischer Zurückhaltung. Der Pianist frönt dem alten Bauhaus-Grundsatz „Weniger ist Mehr“. Er nimmt sich zwar weit zurück, bringt dabei aber umso mehr Persönlichkeit ein. Der feine Auftrag der Klangfarben, die ihm sein Instrument zur Verfügung stellt, entlarvt den leisen Tastenmann als Poeten, dem die Schönheit des Tons den Kopf verdreht. „Reduktion ist der Weg, mich selbst zu finden“ lautet sein Credo. „Ich spiele wirklich nur das, was ich in mir fühle. Das Resultat ist das ehrliche Innere. Es geht um die Konzentration auf den Klang und das Stück.“

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