LOS ANGELES-BASED JAZZ HISTORIAN, EDUCATOR AND RECORD PRODUCER. VOTING MEMBER OF NARAS-GRAMMY, JAZZ JOURNALISTS ASSOCIATION AND LOS ANGELES JAZZ SOCIETY. FOUNDER & CEO OF JAZZ STATION RECORDS (JSR), A DIVISION OF JAZZ STATION MARKETING & CONSULTING - LOS ANGELES, CALIFORNIA.
Monday, December 31, 2007
"Opus Samba" review - "Estado de Minas"
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Estado de Minas - 30/12/07
Caderno "EM Cultura", pag. 8
Novo rumo
Fábio Fonseca, conhecido por seu trabalho com artistas do pop nacional, lança disco dedicado a organistas que marcaram a MPB. Ele construiu estúdio só para gravar o CD
by Kiko Ferreira
O time de "Opus Samba": Arnaldo DeSouteiro, Ithamara Koorax, Pedro Leão, Mac William e Fabio Fonseca
Aos 44 minutos do segundo tempo de 2007, chega às lojas um dos melhores discos instrumentais do ano. "Opus Samba", quinto álbum do tecladista, arranjador e compositor carioca Fábio Fonseca, é um trabalho vibrante em todos os sentidos. Sucessor de "Tudo", de 2002, presta tributo a organistas históricos do país, como Walter Wanderley e Ed Lincoln.
Um estúdio foi construído especialmente para gravar "Opus Samba". O álbum é como um show, em que Fábio se reveza entre três teclados – o órgão Hammond comprado de Lincoln, um piano Fender Rhodes e um piano Wurlitzer. E ainda sobra espaço para o sintetizador Arp Odissey. Tudo gravado “ao vivo”, sem truques digitais, em estúdio com pé direito alto, comparável às grandes salas de gravação dos anos 1960. O som do baixo de Pedro Leão e, principalmente, a bateria de Mac Williams ganham registro que rivaliza com a intensidade dos clássicos de Jimmy Smith e outros discos antológicos de jazz.
Lançado simultaneamente no Brasil e no exterior, o álbum já está esgotado no site americano http://www.dustygroove.com/ e e foi incluído na lista dos mais vendidos da loja HMV japonesa. Autor de Manuel, hit da carreira de Ed Motta, Fábio Fonseca tem trajetória de sucesso como acompanhante, produtor e arranjador de uma legião de artistas, que inclui Seu Jorge, Marina Lima, Lulu Santos, Ithamara Koorax e Paralamas do Sucesso.
Nascido no Rio, em 1961, ele começou como estudante de música clássica, mas já era apaixonado por teclados eletrônicos e sintetizadores. Aos 20 anos, entrou para a Banda Vermelha, que tinha na escalação as futuras estrelas Fernanda Abreu e Leo Jaime. Em 1982, participou da banda Brylho (do hit "Noite do Prazer") e, na seqüência, da Cinema a Dois, do hit "Não me iluda". O primeiro disco individual veio em 1988, antes de se juntar à banda de Ed Motta. "Tradução Simultânea", de 1992, trazia Luiz Melodia e João Donato como atrações especiais.
Mudança
Opus samba sai pelo selo JSR, do jazzista e produtor Arnaldo DeSouteiro. “Neste CD, Fábio mergulha de cabeça na cena instrumental, o que representa uma grande e inesperada mudança de rumo na carreira solo dele. Tanto que, pela primeira vez, ele, um dos melhores produtores do país, se deixou produzir. Inclusive partiu dele a proposta para fazermos o disco nesta linha, pelo meu selo, JSR”, conta DeSouteiro.
O produtor revela que Fábio tem excelente estúdio na casa dele, em Itaipava, interior do Rio de Janeiro. Mas, para obter padrão de som com alcance internacional, decidiu construir outro especialmente para o novo disco, buscando atender as exigências sonoras dos chamados audiófilos. “Fábio comprou a idéia e foi além, chamando arquiteto suíço para construir uma casa, de forma a obter o espaço físico de que precisávamos para gravar o disco ‘ao vivo’ em estúdio”, revela. “Deve ter sido a primeira vez no mundo que alguém construiu uma casa apenas para gravar um disco! Aliás, ela já está à venda.”
Gravado em três dias, em 24 canais, o álbum abre com o dançante "Samba de Nânh 2", eletrizante seqüência do samba de mesmo nome incluído no internacionalmente aclamado "Rhythm Traveller", do percussionista Dom Um Romão. Na seqüência, vem a suingada versão de "Too High", de Stevie Wonder, com solo de piano em homenagem ao de Herbie Hancock na versão de Joe Farrell para a CTI.
Releituras
O disco inclui três releituras do álbum "Tradução Simultânea": a faixa-título, misto de samba e baião que evoca a sonoridade do piano elétrico de Tom Jobim; a climática canção "Dormideira", aqui com percussão extra a cargo do produtor DeSouteiro e da cantora Ithamara Koorax; e "Vida Vira Vida", parceria com Mathilda Kovac, samba com alma de jazz do Beco das Garrafas.
Fonseca mostra sua capacidade de atrevimento ao atualizar o clássico "Cochise", maior sucesso da carreira de Ed Lincoln, que, por sua vez, se inspirou na versão de Tito Puente para o tema de Ray Santos. Ele brinca com a música como se estivesse numa jam session de fim de noite. Composto para o álbum "A trip to Brazil vol. 5: Copa do Mundo 2006", o "Samba da Copa" evoca jogadas de craque. "Cantagalo" é a faixa preferida de Fábio, que procurou se inspirar na visão musical de Ennio Morricone sobre a bossa nova. "A Mulher de 15 Metros" é outra parceria com Matilda Kovac, dividida com a voz de Ithamara Koorax.
Encerram o menu três tributos: "Missing Dom Um", para o percussionista Dom Um Romão; "Mr. Bertrami", para o tecladista do Azymuth, José Roberto Bertrami; e "Pro Renê", dedicado ao professor Renê Terra, que ele próprio admite ter subestimado e que festeja em seu melhor disco.
Opus samba atualiza sonoridades clássicas sem falsos truques e com consistência. Marca a surpreendente guinada na carreira de um músico talentoso que, até recentemente, parecia restrito ao pop.
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David Benoit Trio at the Jazz Bakery, LA
THE JAZZ BAKERY &
THE SYMPHONIC JAZZ ORCHESTRA
LAST TAX DEDUCTION FOR 2007 !
Early or Late Show: $100 / Entire Evening: $150
Early: 8:30pm-Party, 9:15pm-Concert
Late: 10:30pm-Party, 11:15pm-Concert
(wine, champagne, coffee, snacks and sweets)
TO RESERVE TICKETS:
ON-LINE from the SJO site: click here
PHONE : 310-271-9039
Tickets held at door on New Year's Eve.
Seats pre-assigned as reservations are received.
Payment: (Must include phone number & choice of show)
By Visa, MC, or Amex (5% service charge applicable),
* Everything in excess of $25 per ticket is --
TAX DEDUCTIBLE TO THE EXTENT ALLOWABLE BY LAW
IT'S GOING TO BE A DYNAMITE PARTY!
(and tax deductible too)
Celebrate the New Year's Eve with Amanda Carr!
Ladies and gentlemen...Mr. Eric Mingus!
The fabulous Eric Gravatt
Till Bronner @ Casa del Jazz
Leonard Feather's archives
Milcho Leviev honored by the Bulgarian President
In the early 80s we became in touch thanx to Yana Purim, and I was able to give airplay to many of his tracks at the Tupi FM radio station there in Rio de Janeiro, Brazil. Surprisingly, some of them became very popular among the listeners, being often requested, specially "Air on a Blue String" (Milcho's adaptation of "Air on a G String", from his "Piano Lessons" LP for Dobre Records), "Waltz for Maurice" and "Sad, A Little Bit" (both from his masterpiece orchestral album, "Music for Big Band and Symphony Orchestra", recorded in Sofia and LA for Leviev's indepent label Philippopolis Records). Another superb effort, the piano solo album "Easter Parade - Milcho Leviev Plays the Music of Irving Berlin" was, fortunately, released on CD in 1988 by Albert Marx's Trend/Discovery Records. One of its songs, "Soft Lights and Sweet Music", is one of the best 10 Fender Rhodes tracks ever!
We lost contact in the 90s, but, by the end of that decade, I became aware of his recordings for the Vartan and Elephant labels. During a trip to Brazil, I was caught by surprise to watch him on a TV special during a concert filmed in São Paulo. Where are you now, Milcho?
Sunday, December 30, 2007
Havana Carbo @ Saint Peter's Church, NY, this afternoon, Dec 30
54th & Lexington Avenue
Sunday, December 30 - 5pm
"The Jazz Ministry at Saint Peter's Church was founded in 1965 by the late Reverend John Garcia Gensel who developed its most important form of worship: Jazz Vespers ... featuring a wide range of jazz styles and musicians ... held each Sunday at 5:00 PM. Jazz Vespers is a Worship Service in jazz featuring famous jazz artists"
What critics are saying:
• Best Female Jazz Vocalist of 2007 - "Through A window...Like a Dream" #2 Vocal Jazz CD of 2007
• " Carbo is among the world's great singers...master storyteller... impeccable phrasing, a voice to remember."
"...Carbo infuses traditional Latin ballads with new musical meanings..."
• "Elegant, unhurried, utterly classy...very rich and rewarding album."
New World Music
•"...top notch, pure music...unaffected by fashion or fad. A winner."
www.midwestrecord.com
•"...rare vocalist... with a rare degree of taste...thoroughly delightful CD."
Ken Dryden, All Music Guide
•"...achingly beautiful."
• " Like Dietrich, Carbo’s endowed with a remarkable ability to simultaneously sound dreamily passionate and drowning in ennui."
•"...a master of musical understatement and subtlety..."
Richard Peaslee
•"...Carbo smolders..."
http://www.jazzweekly.com/reviews/hcarbo_through.htm
Saturday, December 29, 2007
Wednesday, December 26, 2007
The 28th Annual Jazz Station Poll - The Best Jazz of 2007!
A seleção dos “melhores do jazz”, feita pelo historiador Arnaldo DeSouteiro chega ao 28º ano. Mark Murphy, Havana Carbo, Michael Brecker, Lelo Nazario e Marc Copland estão entre os artistas que brilharam em 2007
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The 28th Annual Jazz Station Poll results by Brazil-born jazz historian & jazz educator Arnaldo DeSouteiro
Esta é a lista dos que mais se destacaram, em 2007, no panorama jazzístico internacional. Atendendo aos pedidos dos leitores, que desde 1979 acompanham essa votação, incluímos – após o nome do primeiro colocado em cada categoria – o título do disco pelo qual o artista foi avaliado, com base apenas em lançamentos realizados no decorrer deste ano. A queda nas vendas foi violenta em 2007 mas, paradoxalmente, o número de edições e reedições aumentou muito.
(A amável confraternização de Arnaldo DeSouteiro com o cantor Mark Murphy)
Para variar, foram necessárias várias semanas para a preparação de todas estas listas, reouvindo discos, revendo DVDs, checando fichas técnicas e, às vezes, reavaliando opiniões. Tudo isso com o objetivo de fornecer o mais fiel possível retrato do cenário jazzístico em 2007, a partir de bases reais de análise. O que significa, por exemplo, que artistas que não lançaram novos trabalhos este ano, seja como líderes ou sidemen, tornaram-se, por mais geniais que sejam, automaticamente inelegíveis. Tal critério explica a ausência de feras como Diana Krall, Dianne Reeves, Ornette Coleman, Al Jarreau, Urbie Green, Jimmy McGriff, Ahmad Jamal e George Benson, que, apesar de terem realizado muitos shows, não lançaram novos trabalhos em 2007. Também ficaram de fora, por óbvia questão de ética, artistas com os quais tive vínculos profissionais este ano (Thiago de Mello, Gazzara, Dexter Payne, José Roberto Bertrami, Gonzalo Rubalcaba, Rudy Van Gelder, Peter Scharli etc).
Explicando alguns critérios para melhor compreensão da lista, vale ressaltar que nem sempre um disco no qual certo artista tem uma grande performance (Ron Carter em “Dear Miles”, por exemplo) é um álbum fabuloso. Isto explica porque Ron aparece em primeiro lugar na categoria de “contrabaixo” (ninguém teve uma performance tão fantástica neste instrumento em 2007), embora o disco não mereça figurar entre os melhores CDs. Por outro lado, Miroslav Vitous, embora sem superar o virtuosismo de Carter como instrumentista, nem as expressivas atuações de Gary Peacock nos trios de Marc Copland e Keith Jarrett, lançou um álbum maravilhoso (“Universal syncopations II”) que figura entre os melhores CDs deste ano.
“The very best of Diana Krall”, apesar de ser uma compilação, entrou na lista dos melhores discos vocais por conter três faixas inéditas (entre elas, uma sublime releitura de “Only the lonely”, que havia sobrado do CD “The look of love”). Mas nenhuma das faixas foi gravada este ano, impedindo a Diana concorrer como “cantora do ano” – categoria vencida pela notável Havana Carbo (uma versão latin-tinged de Helen Merrill, uma das minhas eternas favoritas, mas que não lança um novo trabalho desde 2004). Michael Brecker, falecido em janeiro, teve forças para, em agosto de 2006, no meio do calvário, gravar o CD “Pilgrimage”, lançado postumamente em maio de 2007; um dos mais belos e eloqüentes álbuns de toda a sua brilhante carreira. Aí estão os resultados completos:
(Mr. and Mrs. Marc Copland with Arnaldo DeSouteiro)
Órgão/Organ: 1º Barbara Dennerlein (“Change of pace” - Bebab); 2º Joey DeFrancesco; 3º Chris Foreman
Teclados/Keyboards: 1° Joe Zawinul (“Brown Street” – Heads Up); 2º Lelo Nazario; 3º Jim Beard
(Ron Carter & Arnaldo DeSouteiro)
Contrabaixo/Acoustic Bass: 1º Ron Carter (“Dear Miles” – Blue Note); 2º Gary Peacock; 3º Miroslav Vitous
Baixo elétrico/Electric Bass: 1º Stanley Clarke (“Night school” – Heads Up DVD); 2º Steve Swallow; 3º Mark Egan
Bateria/Drums: 1º Jack DeJohnette (“Pilgrimage” with Michael Brecker – Heads Up); 2º Fredy Studer; 3º Paul Motian
Percussão/Percussion: 1º Airto Moreira (“Birdwatcher” w/ Michel Portal - EmArcy); 2º Mickey Hart; 3º Sammy Figueroa
Vibrafone/Vibes: 1º Bobby Hutcherson (“For sentimental reasons” – Kind of Blue); 2 Joe Locke; 3º Mike Mainieri
Diversos/Miscellaneous Instruments: 1°Bela Fleck - banjo (“The Enchantment” w/ Chick Corea – Concord”); 2º Michael Brecker – EWI; 3º Erik Friedlander – cello
Violão/Acoustic Guitar: 1º Gene Bertoncini (“Floating on the silence" - w/ Tom Wolfe - Summit); 2º Larry Coryell; 3º Al DiMeola
Guitarra/Electric Guitar: 1º Larry Coryell (“A retrospective” – InAkustic DVD); 2° Pat Metheny; 3º Kenny Burrell
Violino/Violin: 1º Jean-Luc Ponty (“The Atacama experience” – Koch); 2º Didier Lockwood; 3º Billy Bang
Flauta/Flute: 1° Hubert Laws (“Monterey moods” w/ Gerald Wilson Orchestra – Mack Avenue); 2º Frank Wess; 3º Mel Martin
Clarinete-Clarone/Clarinet-Bass Clarinet: 1º Michel Portal (“Birdwatcher” – EmArcy); 2° Silke Eberhard; 3º Ben Goldberg
Trompete/Trumpet: 1º Randy Brecker (“Some skunk funk” – BHM DVD); 2º Arturo Sandoval; 3° Carl Saunders
Flugelhorn: 1º Marvin Stamm (“Alone together” – JazzedMedia); 2º Till Bronner; 3º Tom Harrell
Trombone: 1º Raul de Souza (“Jazzmim" - Biscoito Fino); 2º Jim Pugh; 3º Bob Brookmeyer
Sax soprano: 1º Dave Liebman (“Back on the corner” – Tone Center); 2º Wayne Shorter: 3º Theo Travis
Sax alto: 1º Lee Konitz (“Ashiya” with Walter Lang – Pirouet); 2º Phil Woods; 3º Loren Stillman
Sax tenor: 1º Michael Brecker (“Pilgrimage” – Heads Up); 2º Sonny Rollins; 3º Yusef Lateef
Sax barítono: 1º Joe Temperley (“Cocktails for two” – Sackville); 2º Ronnie Cuber; 3º Roger Rosenberg
Mark Murphy and Havana Carbo: the best jazz singers in 2007!
Cantor/Male Singer: 1º Mark Murphy (“Love is what stays” – Verve); 2º Andy Bey; 3º Ed Reed
Cantora/Female Singer: 1º Havana Carbo (“Through a window...like a dream” – MODL); 2º Diane Hubka; 3º Amanda Carr
Grupo/Group: 1º Manhattan Jazz Quintet (“Someday my prince will come” - VAM); 2º Marc Copland Trio; 3º Soft Machine Legacy
Banda/Big Band: 1º Phil Kelly & The SW Santa Ana Winds (“My Museum” – Origin); 2º Gerald Wilson Orchestra; 3º WDR Big Band
Compositor/Composer: 1º Michael Brecker (“Pilgrimage” – Heads Up); 2º Miroslav Vitous; 3º Walter Lang
Arranjador/Arranger: 1º Nan Schwartz (“Love is what stays” w/ Mark Murphy – Verve); 2º Phil Kelly; 3º Vince Mendoza
Engenheiro de som/Recording & Mix Engineer: 1º Jason Seizer (“The New York trio recordings vol. 2” w/ Marc Copland – Pirouet); 2º Randy Crafton; 3º Sandy Solomon
Produtor/Producer: 1º Till Bronner ("Love is what stays" w/ Mark Murphy); 2º David Matthews; 3º Tommy LiPuma
(The multi-talented couple Hermeto Pascoal & Aline Morena)
Revelação/New Talent: 1º Aline Morena – vocal/percussão/viola caipira (“Chimarrão com rapadura” – DVD); 2º Henning Sieverts – compositor/contrabaixo; 3º Matheus Barbosa - guitarra
Artista do ano/Artist of the Year: Hermeto Pascoal – por colocar em prática a “música universal”. Valeu, campeão!
(Joe Zawinul)
In memoriam: Joe Zawinul, Michael Brecker, Marcio Montarroyos, Oscar Peterson, Burt Collins, Max Roach, Joel Dorn, Cecil Payne, Alice Coltrane, Frank Morgan, Jon Lucien, Carlos Conde, Carlos “Patato” Valdes, Johnny Frigo, Carla White, Andrew Hill, Bill Barber, Alvin Batiste, Esmond Edwards, Whitney Balliett, Gunter Noris, Elaine Lorillard, Paul Burwell, Jay Duke, Paul deLay, Hilton Felton, Tony Scott, Al Viola, Ian Wallace, Ronnie-Wells Elliston, Bill Fetsch, John Thow, Peggy Gilbert, Betty Hutton, Tyrone Hill, Bobby Rosengarden, Russ Long, Mark Spoelstra, Leroy Jenkins, Mary Kaye, Phil Bates, Alan Cooper, Bobby Byrd, Johnny Fourie, Evelyn Blakey, Herb Pomeroy, Mario Rivera, Doug Riley, Jumma Santos, Aldemaro Romero, Leon Merian, Wilson Turbinton, Masahiko Togashi, Mike Osborne, Specs Powell, Durval Ferreira, Derek Simpson, Jim Smale, Arnvid Meyer, Sal Mosca, Eddie Bigham, Manny Green, Al Hendrickson, Paul Rutherford, Bill Perry, Earl Turbinton, Art Davis, Earl Watkins, Tom Walker, Earl Watkins, Boots Randolph, Roy Pritts, Steve Bagby, Vince Giantomasi, Don Mumford, Joan Steele, Buddy Childers, Take Joriyama, Dick Allen, Tim Eyermann, Herman Riley, Tommy Newsom, Dakota Staton, Tom Tobias, Danny Barcelona, Bea Abbott, Hans Nagel-Heyer, Frankie Laine, Jimmy Cheatham, Doug Richardson, Alan Nash, Peter Muller, Teresa Brewer, Cees Slinger, Kitty Grime, Adriano de Oliveira, Generoso Jiminez, Doc Paulin, Diane Middlebrooks, Wiley Hitchcock, Willie Tee, Ike Turner, Thomas Audley Jr.
(Oscar Peterson)
Os 10 melhores CDs instrumentais - The Best 10 Jazz Instrumental CDs
Marc Copland: “New York trio recordings vol.2: voices” (Pirouet)
Michael Brecker: “Pilgrimage” (Heads Up)
Lelo Nazario: Africasiamerica” (Editio Princeps)
Miroslav Vitous: “Universal syncopations II” (ECM)
Walter Lang & Lee Konitz: “Ashiya” (Pirouet)
David Berger & The Sultans of Swing: “Hindustan” (SST)
Soft Machine Legacy: “Steam” (Moonjune)
Quartet San Francisco: “Whirled chamber music” (VJ)
Mike Longo Trio: “Float like a butterfly” (CAP)
Phil Kelly & The SW Santa Ana Winds: “My museum” (Origin)
Marc Copland lidera um trio imbatível em requinte e sutileza
Os 10 melhores CDs vocais - The Best 10 Vocal Jazz CDs
Mark Murphy: “Love is what stays” (Verve)
Havana Carbo: “Through a window...like a dream” (MODL)
Ed Reed: “Sings love stories” (Blue Shorts)
Amanda Carr: “Soon” (OMS)
Diane Hubka: “Goes to the movies” (18th & Vine)
Andy Bey: “Ain’t necessarily so” (12th Street)
Dee Dee Bridgewater: “Red earth” (EmArcy)
Vários: “We all love Ella” (Verve)
Rebecca Parris: “You don’t know me” (Saying It With Jazz)
Diana Krall: “The very best of” (Verve)
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Os 10 melhores DVDs - The Best 10 Jazz DVDs
Weather Report: “Live at Montreux 1976” (ST2)
Friedrich Gulda: “So what?” (DG/Universal)
Santana: “Hymns for peace” (ST2)
The Heath Brothers: “Brotherly jazz” (DanSun)
Randy Brecker: “Some skunk funk” (BHM)
Miles Davis: “At Hammerstein Odeon” (JazzDoor)
Hermeto Pascoal & Aline Morena: “Chimarrão com rapadura” (HPAM)
Michael Brecker: “Live in Tokyo” (JazzDoor)
Duke Ellington: “Ralph J. Gleason celebrates…” (ST2)
Friedrich Gulda: “Mozart no end” (Kultur/Sony BMG)
O DVD “Brotherly jazz” apresenta emocionante resumo da trajetória dos Heath Brothers
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Projetos Especiais/Caixas/Reedições - Special Projects/Box Sets/Reissues
Art Pepper: “Unreleased Art, Vol. II: The last concert” (Widow’s Taste)
Eugen Cicero: “Swinging the classics on MPS” (MPS)
Miles Davis: “The complete on the corner sessions” (Legacy)
Art van Damme: “Swinging the accordion on MPS” (MPS)
Yusef Lateef: “At the Bottom Line” (YAL)
Steve Kuhn: “The early 70’s” (Columbia)
Kip Hanrahan: “Coup de tête” (EWE SACD)
Elton Dean & The Wrong Object: “The unbelievable truth” (Moonjune)
John McLaughlin, Jaco Pastorius & Tony Williams: “Trio of doom” (Legacy)
Harry Lookofsky: “Stringsville” (Collectables)
Tuesday, December 25, 2007
R.I.P.: Oscar Peterson
(b: 15.Aug.1925, Montreal, Quebec/Candad; d: 24.Dec.2007, Mississauga, Ontario/Canada)
Jazz # 1 virtuoso pianist EVER, Oscar Peterson has died at his home in Mississauga, Canada, on December 24th at the age of 82 of kidney failure. Peterson played in Canada in the 1940s then became famous when Norman Granz engaged him for a Jazz at the Philharmonic Carnegie Hall concert in 1949. He worked in several trio settings with musicians such as Herb Ellis, Ray Brown and Ed Thigpen, but regularly also with Jazz at the Philharmonic and with many famous jazz musicians from Louis Armstrong to Count Basie, Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald and many others. His big influences were Teddy Wilson and Nat King Cole, but also Art Tatum, whom he often has been compared to because of his immense technique. During most of his recording career Peterson recorded for several Granz labels, but in the 60s also for the German MPS label based in the Black Forest. Obituaries: Frankfurter Allgemeine Zeitung; Washington Post (I); Washington Post (II); Washington Post (III); Washington Post (IV); Los Angeles Times; San Francisco Chronicle; Guardian; The Independent;Die Welt; die tageszeitung; Wall Street Journal; The Boston Globe.
http://www.nytimes.com/2007/12/24/arts/25petersoncnd.html?th&emc=th
Yuri Daniel joins Jan Garbarek's group
R.I.P.: Wiley Hitchcock
(b: 28.Sep.1923, Detroit/MI; d: 5.Dec.2007, New York)
The musicologist H. Wiley Hitchcock died December 5th from prostrate cancer. Hitchcock founded the Institute for Studies in American Music at Brooklyn College in 1971 and directed it through 1993. He was on the board of (and actually presided) many musical organizations and was co-editor of the "New Grove Dictionary of American Music". In this scholarly encyclopedia he included vernacular idioms so far not found in similar books, such as pop music, jazz, country, rock and Native American Indian music. The New York Times obituary quotes from a 1986 interview about how as editor of the Ameri-Grove he handled disputed terms like the word "jazz" which many jazz musicians had found patronizing. Hitchcock: “Schoenberg didn’t like the word ‘atonality’ either, and Philip Glass doesn’t like ‘minimalism.’ That’s tough!”
Israeli Musicians in the Big Apple
R.I.P.: Günter Noris
R.I.P.: Diane Middlebrooks
(b: 1939, Pontacello/ID; d: 15.Dec.2007)
The biographer Diane Middlebrooks died December 15th at the age of 68 from cancer. Middlebrooks is best known for her biographies on Anne Sexton and Sylvia Plathz, but also for her 1998 book "Suits Me. The Double Life of Billy Tipton" about a female jazz musician who lived as a man. Obituary: San Francisco Chronicle, Guardian.
Friday, December 21, 2007
Christmas Concert with Alexa Weber Morales
If you'd like an infusion of Christmas spirit, we'd love to see you at this no-cost (to you!) Christmas Concert and Sing-Along!
WHERE WHEN WHAT WHO WHY:
Sunday, December 23rd, 2007 - 7:00-8:00 PM Episcopal Church of St. John the Evangelist
1661 Fifteenth Street at Julian Avenue (one block up from Mission)
San Francisco, CA 94103-3511
(415) 861-1436
Please join us for this GRATIS Christmas concert and JOIN IN by singing some of your favorite carols.
Alexa Weber Morales will be performing solo (O Holy Night in French, Gounod's Ave Maria, I'll Be Home For Christmas, among others), duo with Charles Rus, and with YOU.
Charles Rus, concert co-conspirator, will enchant you with Christmas organ favorites and his gorgeously pure tenor voice.
Charles, organist for the San Francisco Symphony, is a genuinely cool San Francisco character who enjoys painted VW bugs, his new dog and frequent kayak trips under the Golden Gate bridge.
Together we invite you to celebrate and contemplate the season in a gorgeous setting: St. John's, a gem in the heart of San Francisco's historic Mission district.
Come and feel the spirit in song!
R.I.P.: Frank Morgan
The alto saxophonist Frank Morgan died December 14th in Minneapolis at the age of 73. Morgan was a protégé of Charlie Parker and for a couple of nights even sat in with Duke Ellington's band. He worked with Lionel Hampton's band and made his first recordings in the early 1950s with Milt Jackson, Kenny Clarke and Wardell Gray. He then spent 30 years in prison for narcotic offences. Only in 1985 his career really took off when he had left his drug habit behind and signed a new contract with Fantasy Records (through the revived Contemporary label).
Sadao Watanabe interviewed
R.I.P.: Elaine Lorillard
(b: 11.Oct.1914, Tremont/ME; d: 25.Nov.2007, Newport/RI)
Elaine Lorillard who was one of the founders of the Newport Jazz Festival died November 25th at a nursing home in Newport, Rhode Island, at the age of 93. Together with her former husband, Louis, she had hired George Wein to stage the first festival in 1954. Later she complained that her and her husband's role in the festival were mostly downplayed with jazz history books and the press whereas Wein usually was considered the sole founder. The fact that the festival was held in Newport gave jazz "an aura of social distinction" that it never had before, explains Dan Morgenstern in the New York Times. Elaine Lorillard was a lifelong jazz fan and could be seen at concerts and in clubs up to just a few years ago. Obituaries: New York Times, The Providence Journal.
Welcome to the Terrordome
in conjunction with BMI and Creamwerks, invites you to join
Chuck D, Flavor Flav and Professor Griff
for a private industry screening of the documentary film
Public Enemy: Welcome to the Terrordome.
Friday, December 21, 6:30 – 9:30 p.m.
Doors open at 6:30, screening begins at 7:00 p.m.
Director’s Guild of America
110 West 57th Street (bet. 6th & 7th Ave.)
Please join us following the film for a special interactive conversation with
Public Enemy’s Chuck D, Flavor Flav and Professor Griff.
Admission is free for Recording Academy Members,
$25 for member guests and non-members.
Seating is limited and on a first-come-first-served-basis.
Reservations are required.
To purchase tickets call 212.245.5440.
Management changes at Ronnie Scott's
R.I.P.: Joel Dorn
The celebrated Grammy-winning record producer Joel Dorn died on December 17th in New York of a heart attack. He was 65 years old. Dorn had worked for Atlantic Records (as a protegé of the brothers Ahmet & Nesuhi Ertegun) between 1967 and 1974 producing acclaimed jazz albums by musicians such as Hubert Laws, Gary Burton, Keith Jarrett, Herbie Mann, Max Roach, Les McCann, Mose Allison, Ron Carter, Joe Zawinul, Eddie Harris, Joe Chambers, Woody Shaw, Sonny Stitt, Yusef Lateef and Rahsaan Roland Kirk.